مدیریت امور پردیس های استان ایلام

برگزاری مراسم هفته پژوهش در دانشگاه فرهنگیان ایلام با حضور پیش کسوتان عرصه پژوهش استان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان ایلام؛ راس ساعت 10 صبح روز دوشنبه مورخ 1398/09/25 به مناسبت هفته پژوهش مراسمی با حضور سرپرست مدیریت امور پردیس های استانی، معاون پژوهش اداره کل آموزش و پرورش ، پیش کسوتان عرصه پژوهش استان، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان، روسای پردیس ها، معاونین، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه فرهنگیان در سالن اجتماعات شهید باهنر ایلام برگزار گردید.

آقای دکتر قاسمی سخنران ویژه مراسم در بخشی از سخنان خود به تاریخچه علم در ایران و اهمیت تحقیق و پژوهش و ذکر و یاد دانشمندان محقق ایران زمین پرداخت و اشاره نمود که در دوران رئالیسم ارسطویی تاکید بر زاد گرایی بود و دوره رسنانس که در این دوره تحولی عظیم در روش تحقیق بوجود آمد در برابر فلسفه ذهن گرا پارادایم تخصص گرایی در علم ایجاد کرد و پس از آن ابداع روشن گری که دکارت مطرح کرد تجربه و استدلال جای آن ذهن گرایی را گرفت. وی با بیان اینکه در آموزش عمومی حافظه محوری پرورش دانش آموز برای عبور از آزمون ها و اتلاف خلاقیت است؛ راه خروج از این مشکلات را تغییر رادیکال مسیر آموزش به سمت عدالت آموزشی، تغییر در سقف آموزش و روش تحقیق، بکارگیری شیوه های جدید آموزشی در آموزش و پرورش، تغییر رادیکال در نظام ارزیابی و اعتقادی دانست.

درابتدای این مراسم آقای دکتر صالحیان سرپرست مدیریت امور پردیس های استانی ضمن خیر مقدم به حاضرین هفته پژوهش را تبریک گفتند و با اشاره به اینکه پژوهش مربوط به نسل دوم دانشگاههاست که پس از دانشگاه های نسل اول یا همان آموزش محور، امروز نسل سوم و چهارم دانشگاهها یعنی دانشگاه کارآفرین ودانشگاه ثروت ساز یعنی تبدیل ایده به ثروت را در دنیا داریم اما در کشور ما علی رغم اینکه با ایجاد پارک های علم و فناوری، شرکت های فن بازار و مراکز رشد وشرکت های دانش بنیان بارقه هایی در خصوص نسل های جدید دانشگاه دیده می شود همچنان در آموزش و پژوهش در نوسان هستیم و در زمینه پژوهش ما با مشکلات جدی روبرو هستیم که بایستی  برطرف نمود . آقای صالحیان به طور کلی مهمترین مشکلات پژوهش در کشور و به تبع آن استان را به ترتیب ابتدا، عدم وجودمدیریت واحد در امرپژوهش، دوم بحث بودجه ناکافی وکمبود اعتبار ونهایتا، عدم جایگاه پژوهش در ساختاراداری واجرایی عنوان نمودند و با اشاره به اینکه در اغلب کشورهای توسعه یافته و پیشرفته بیش از %3 درصد از تولید ناخالص ملی را به پژوهش اختصاص می دهند این در حالی است که در کشور ما بدون وجود مدیریت واحد،  عملا  کمتر از یک درصد از تولید ناخالص ملی به پژوهش اختصاص دارد که تخصیص همین میزان با موانع متعددی مواجه است. وی در ادامه گفت در دنیای امروز هیچ تصمیمی بدون پشتوانه اتخاذ نمی شود و نتایج پژوهش به طور ساختارمند وارد حوزه اجرا می شود اما متاسفانه اگر در کشور پژوهشی هم انجام شود به جای اینکه نتایج آن به طور سیستماتیک وارد حوزه اجرا گردد در قفسه کتابخانه ها خاک می خورند. آقای صالحیان در پایان بیان کردند اگر بخواهیم در زمینه پژوهش ارائه طریقی داشته باشیم باید مدیریت پژوهش واحد شود، بودجه مناسب تعریف و تامین اعتبار گردد و نهایتا بطور ساختاری و سیستماتیک نتایج پژوهش بایستی وارد حوزه اجرا شود. پایان بخش مراسم اهداء جوایز به فعالان بخش پژوهش اساتید ، کارکنان و دانشجو معلمان بود.