مجموعه کارگاه های بین المللی سازی دانشگاه در دانشگاه فرهنگیان ایلام برگزار گردید
به گزارش روابط عمومی مدیریت امور پردیس های استان ایلام؛ روز پنج شنبه مورخ 1398/08/02 در راستای بین المللی سازی و توسعه ظرفیت روابط علمی بین المللی استان ها مجموعه کارگاههای بینالمللیسازی دانشگاه فرهنگیان با همکاری مدیریت همکاریهای علمی بینالمللی دانشگاه و واحد پژوهش و نظارت و ارزیابی مدیریت امور پردیس های استان ایلامدر محل سالن جلسات مدیریت امور پردیس های استانی برگزار شد.شاخصها و ابزارهای بین المللی علمسنجی، آشنایی با نشریههای علمی بینالمللی و نظامها و شاخص های رتبهبندی بینالمللی سه کارگاه بود که توسط دکتر بهروز رسولی دانشآموخته دکتری تخصصی علوم کتابداری و اطلاعرسانی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) تشریح شد. بخش نخست این مجموعه کارگاهها، ارائه شاخصها و ابزارهای علمسنجی بود که با هدف آشنایی شرکتکنندگان با مفاهیم پایه علمسنجی و سنجههای گوناگون در این حوزه و شیوه درست و کارآمد استفاده از آنها برگزار شد. مباحث این کارگاه شامل معرفی سنجههای کلیدی ارزیابی آثار پژوهشی، پژوهشگران، نشریههای علمی، مؤسسههای آموزش عالی و کشورهابود. افزون بر این، حوزه جدید آلتمتریکس و سنجههای گوناگون آن نیز تشریح شد. دکتر رسولی در این کارگاه به چالشها و سو استفادههای احتمالی از علمسنجی و شاخصهای آن پرداخت و در نهایت پرسشها و گفتوگوهای شرکتکنندگان پایانبخش این کارگاه بوددر کارگاه دوم که با هدف آشنایی اعضای هیئت علمی و پژوهشگران دانشگاه فرهنگیان استان ایلام با نشریههای علمی بینالمللی، سنجههای ارزیابی و چگونگی ارسال مقاله برای آنها برگزار شد، مدرس به توضیح انواع گوناگون نشریههای بینالمللی و سپس شاخصهای ارزیابی و اعتباریابی آنها پرداخت. شاخصهایی همانند ضریب تأثیر، شاخص اچ، امتیاز استنادی، اس. جی. آر.، اسنیپ، شاخص فوریت، نیمعمر، ضریب آیجین، و چاک و دهک نشریه از جمله مهمترین سنجههای ارزیابی نشریههای علمی بودند که در این کارگاه تشریح شدند. اخلاق پژوهش و شناسایی نشریههای بیاعتبار و چپاولگر نیز از دیگر محورهای این کارگاه بودند. دکتر رسولی در انتها، چگونگی ارسال مقاله برای نشریههای علمی بینالمللی ـ از گزینش و یافتن نشریة مناسب گرفته تا نحوة پیگیری مقاله ـ را به استحضار شرکتکنندگان رسانید و به پرسشهای آنها پاسخ داددر کارگاه سوم، با عنوان آشنایی با نظامها و شاخص های رتبه بندی بین المللی، نظامهای رتبهبندی معتبر بینالمللی که هرساله دانشگاههای جهان را رتبهبندی میکنند، معرفی و با یکدیگر مقایسه شدند. پس از مرور نظام های رتبه بندی کیو. اس.، شانگهای، تایمز، یورپ، تایوان، لایدن، سی. دبلیو. تی. اس.، یومالتیرنکو بومتریکس جایگاه ایران و مؤسسههای ایرانی در هریک از این نظام ها گزارش شد.